Olika motorsporter har olika regler. Generellt sett kan man säga att de vanliga trafikreglerna till en viss del gäller även här. När en röd lampa lyser ska föraren stanna bilen och stå stilla, vid grönt är det okej att köra och så vidare. På banan finns det dock en hel del andra regler som gäller vid sidan av. Det finns till exempel olika flaggningar som kan visas upp beroende på vad som sker på banan.

Väjningsplikt

När det gäller motorsport som till exempel Formel 1 där bilarna kommer ut ur en depå finns det ofta en särskild fil att köra ut och bygga upp fart i. Det finns regler för hur man ska ta sig ut den här filen, samt för hur de andra förarna ska agera om de ser att någon är på väg ut på banan igen. Någon riktig väjningsplikt finns dock inte.

Vid en olycka

När en olycka sker på banan gäller det att andra förare tar det försiktigt förbi olycksplatsen. Ibland kan tävlingen stoppas, andra gånger fortsätter den med vissa restriktioner. Att köra förbi olycka i hög fart när man varskotts om den kan dock straffas. Det kan leda till uteslutning eller böter. När en olycka har skett kan det finnas personer som springer på banan, skadade kan behöva hjälp och det är inte ovanligt att det uppstår bränder.

Lära sig reglerna

Ofta finns det olika kurser man kan gå inom de olika motorsporterna. De är till för nybörjare och för dem som vill friska upp minnet efter att kanske ha varit borta från banorna några år. Här får man lära sig mer om reglerna och många gånger får man också öva på dem i praktiken. Om det krävs en licens för att köra i sporten får man också då gå igenom olika teoretiska och praktiska prov som visar att man faktiskt kan det man behöver kunna. Till en början kan det kännas svårt att komma ihåg allt. Som nybörjare är det okej att glömma mindre viktiga regler någon gång. Det är bättre att man sätter fokus på de allvarligare reglerna och lär sig dem. Mer erfarna förare har ofta förståelse för att man kan ha lite svårt för att kunna allt och de brukar vara hjälpsamma med påminnelser och peppande ord.

Divi