När man deltar i olika motorsporter kan man inte bortse från att saker och ting då och då går sönder. Det kan vara något som helt enkelt inte tål värme, en del som lossnar eller så krockar man. Ibland kan man åtgärda saken på plats, ibland inte. Om man precis har köpt en ny bil för att tävla med kan det kännas än mer olustigt. Men vad bör man se över innan tävlingen, vad kan man göra på tävlingsplatsen och vad gör man om något går fel?

När bilen inte håller

Om man har köpt en bil för tävling och berättat att det är just tävling den ska användas till förväntar man sig att den ska hålla för det. Om man har köpt bilen av en bilhandlare och de inte vill ta på sig fel som bör ses som ursprungliga kan man kontakta till exempel Allmänna Reklamationsnämnden för att få hjälp och stöd. Det kan också vara klokt att kontakta till exempel Motormännens jurister om man är medlem där.

Att göra inför tävlingen

Innan man ger sig iväg för att tävla med sin bil kan det vara klokt att se över bland annat bilens däck och vätskor. Att komma till tävlingsplatsen och inse att det är dåligt med motorolja i bilen är sällan speciellt roligt.

Reparationer på plats

Om man har med sig lite verktyg och är något händig kan man säkerligen lösa ett par mindre reparationer på plats på tävlingsbanan. Några slangar, en domkraft, hylsnycklar och några skruvmejslar bör alltid vara med i packningen. Dessutom kan det vara klokt att ha med sig vätskor som man kan fylla på i bilen efter behov. Att köra motorsport kräver en hel del av bilen och om det är mycket varmt kan motorn snabbt ta en del stryk.

Divi